Mitska slika „muške pole” ili povest o savršenom jedinstvu


„Pesma i slika su najveća istina koja beše u Boga.“
Senka Vlahović


            Da je poezija nemo slikarstvo, a slika – rečita poezija, svedočili su umetnici (pesnici i slikari), koliko i sami poklonici umetnosti, i istovremeno ukazivali na to da i jedno i drugo – i poezija i slikarstvo – vode istom cilju – Istini. Knjiga poetskih, lirskih zapisa, bogato ilustrovana nesvakidašnjim slikama zgusnute, mitske simbolike, Banatska Venera i junak Dimitrij, autorke Senke Vlahović, ne samo da usvaja Horacijev poetski princip „Ut pictura poesis” („poezija je verbalno slikarstvo”), nego kao analogni reciprocitet nudi slike kao najvišu poeziju, čime se potvrđuju reči Filostrata da „ona ista mudrost koja nadahnjuje pesnika, odlučuje takođe o vrednosti slikarske umetnosti, jer i ona sadrži mudrost”. I Slika i Reč su za autorku nosioci najviše Istine koja je ovaploćenje božanskog principa; i jedno i drugo vode (po)znanju najviše mudrosti koja „beše u Boga”.


U estetskom smislu, vrednosnu dimenziju knjige čine podjednako i Slika i Reč, među kojima nema dominacije niti rivaliteta – plavetnilo kao dominantan kolorit, sa značenjima beskraja, bezgraničja, ruskih stepa, koliko i banatske ravnice, nosi podjednaku semantičku višeslojnost u pesmi, koliko i u slici. U svoj beskrajni plavi krug autorka smešta Tatjaninu molitvu i Dimitrijevu odsutnost; mogućnost savršenog (meta)fizičkog sjedinjena u Jednom i strepnju da do takvog (s)jedinjenja ne dođe u ovom svetu. Između ovostranog sveta (oličenog u banatskoj ravnici, Tatjani kao slici i simbolici zemlje, plodnosti, rađanja i emanacije života, i Dimitriju kao ratniku, braniocu zemlje, časti i imena) i onostranog (nad)sveta (predstavljenog beskrajnom plaveti Neba nad ravnicom, Tatjane kao vezilje snova i čežnji, čekanja i nadanja, isceljenja i nadahnuća, Kosovke devojke, Jefimije, Tatjane, i Dimitrijem, mitskim junakom, pesnikom, satkanog po slici Adama, Dimitrija Karamazova, Evgenija Onjegina, Vuka Isakoviča), kao Demoklov mač lebde pitanja:

Ima li stvarnosti kad se ljubi? Ima li istine za Tatjanu? Ima li milosti? Prosvetljena il` luda ona postaje kad se skaska i java negde sretnu. Dve priče iz različitih svetova. Ovostranog i onostranog. Pesma i belina papira. Kao jarci na brvnu. Kao dva kraja konca crvenog što u čvor jedan drugog dozivaju.

Poetsko razrešenje ove dileme autorka pronalazi u opredeljenju za jednu novu (nad)stvarnost – Sliku ruskih ravnica (oslikanih izrazitim plavetnilom i simbolima pšenice, mača i zvezde) kao mitske, obećane zemlje, svojevrsnog Edemskog vrta u kojem je moguće ostvariti prvotnu čistotu i punoću bića, jedinstvo suprotnosti oba sveta. Jer, „stvarnost je neumitna”, a mitska slika „muške pole” retka koliko i Halejeva kometa, na koju se, ne slučajno, autorka poziva. Ako je ljubav, kao što pesnikinja kaže: „bolest koju hrane čekanje, lutanje i snovi”, onda joj isceljenje leži u ostvarenju celo(vitosti) ili sjedinjenja. Za ostvarenje tog načela Celine ili vrhovnog Jedinstva neophodan je, platonovski rečeno, „pokret duše”; potrebna je belina (praznina) hartije i talenat (punoća) umetnika. A ova autorka ih ima u izobilju, ostvarujući tako jedno od vrhovnih načela umetnosti – njeno katarzično svojstvo.


dr Marija Jeftimijević Mihajlović