Od vizuelne reprezentacije Ženskog ka „nadrealističkom snu o stvarnosti“

Lidija Cvetić: „Žensko telo u nadrealističkoj fotografiji i filmu“ 
(Banatski kulturni centar, Novo Miloševo, 2017)

 Mlada naučnica i doktorka teorije umetnosti i medija Lidija Cvetić (ali i diplomirana glumica) svojom iscrpnom doktorskom disertacijom, a sada i rukopisom knjige „Žensko telo u nadrealističkoj fotografiji i filmu“ duboko i temeljno zadire u složenu problematiku vizuelne reprezentacije i percepcije ženskog tela u medijima filma i fotografije nadrealizma, ali kasnijih nadrealističkih praksi, koristeći najaktuelnije teorijske pristupe, naučnu aparaturu uz bogatu literaturu i mnoštvo vizuelnih priloga.
Ovu specifičnu temu autorka veoma detaljno, kroz veliki broj primera, stručno i naučno validno preispituje, demistifikuje i nudi drugačije poglede i rešenja.
Novo interdisciplinarno sagledavanje nadrealnog u 21. veku autorka prepoznaje kao neophodno i nudi nam ga ne libeći se i ne žaleći truda da zadre i što dublje i što šire u razotkrivanju pozicije ženskog tela ili Ženskog u kontekstu umetnosti, teorije umetnosti, društva, ali psihologije pojedinca. Autorka novo čitanje vizuelne reprezentacije i objektfikacije ženskog tela u nadrealističkim praksama, koje traju zapravo mnogo duže od samog pravca tj. do današnjeg trenutka, obrađuje kroz tri velike grupe teorija: teorijska psihoanaliza, feminističke teorije i posthumanističke teorije.
Autorka nam govori o radikalnoj „feminizaciji umetnosti“ putem nadrealističke prakse koja postavlja i pitanje promene medija u kojima se pojavljuje ali i pitanje samog problema odnosa prema ženi kao Drugom zbog erotične funkciji ženskog tela u kontekstu patrijarhalne kulture.
Autorka svoju analitičku liniju između složenog odnosa poetike nadrealizma i teorije fotografije i drugih disciplina postavlja na relaciji telo-umetnost-društvo.
Veoma složenom analizom ona dolazi do zaključka (koji je, kako sama kaže, prevazišao njene početne ciljeve i hipoteze istraživanja) – da je vizuelizacijm žensko telo kroz nadrealizam vremenom došlo, oslobađajući se kulture patrijarhata, do novih vrednosti: androginosti, polimorfnosti i hibridnosti tela.
Autorka ne samo da se bavi problemom objektifikacije ženskog tela u umetnosti kroz različite uglove teorijskog istraživanja, ona kroz svoju specifičnu temu postavlja na svojstven način pitanje žene uopšte u 20. i 21. veku, u širem društvenom kontekstu. Umetnost u kojoj se ogleda društvo, u ovom slučaju oslikava problem žene ili Ženskog u odnosu na patrijarhalne obrasce i vrhunac njihove krize i transformacija čiji smo svedoci.
Pored toga, reprezentacija ženskog tela, danas, u medijima i svakodnevnom životu, dostigla je stanje ne samo sveprisutnosti već i sredstva za manipulaciju. Ova studija razotkriva i demistifikuje mehanizme recepcije vizuelne predstave ženskog tela značajne ne samo za umetnost, već upravo i za medije i svakodnevni život i predstavlja jedan primer par excellence kako se aktuelno pitanje „upotrebe/zlupotrebe“ vizuelne predstave ženskog tela dubinski, kroz istorijski kontekst 20. veka ali i pojava u savremenoj umetnosti, može analizirati kroz temu nadrealističke poetike u filmu i fotografiji.
Dr Lidija Cvetić nas vodi ka razmišljanju o svojevrsnom oslobađanju subjekta današnjice, na koncu ne samo ženskog, naslaga obrazaca iz prošlosti ali i ponuđenih šizoidnih stanja i predstava postmedijske sadašnjosti kako bismo, kako autorka navodi, težili „nastajanju jednog novog, manje represivnog društva, što je uostalom bio i nadrealistički san o stvarnosti.“
Zbog stručnog, naučnog i temeljnog pristupa, izuzetno širokog polja sagledavanja problema do sada neobrađenog na ovakav način, njegove aktuelnosti i ponuđenih odgovora potrebnih u sadašnjem trenutku umetnosti i društva, preporučujem ovaj izuzetni rukopis za objavljivanje.

Msr Senka Vlahović