Milica Jeftimijević Lilić: Emanacija lirske suštine bića

Više o knjizi:


Poetski izlivi čiste duhovnosti snažno zrače iz dip­ti­ha lir­skog narativa i višeznačnih stilizovanih fo­­to­gra­fija mul­timedijalnog umetnika Senke Vlaho­vić, odajući du­bokoumno, tanano biće koje na le­po­tu reaguje stvaranjem nove lepote, jer je iskusilo i spoznalo misteriju sopstvenih traganja: „Biti pesnik je velika tajna, i radost”.

Sinteza reči i slike, iskazana u proznoj fakturi, da­je najče­šće pesmu u prozi, mali lirski esej, slikanje rečju. Izuzento efektne fotografije na kojima je u prvom planu telo ukorenjeno u  prirodni ambi­­jent, gde do­miniraju senke, grane, korenje, sjajna je do­puna ideji sve­obuhvatnosti ljudskog (umetni­čkog) bića koje se samoiskazuje kroz izabranu for­mu za refleksije o sa­mospoznaji, za traganje za lepo­tom u sveopštoj i in­dividualnoj ljubavi i obasjanju 
njome. 

Naslov „Ukorenjeni u Nebu” izraz je autorkine po­etike kroz koju progovara svest o metafizičkoj sušti­ni čovekovog bića koje je duhovno, koliko i telesno, korenjem povezano sa zemljom. Preci su ta spona ze­maljskog i nebeskog a mi smo to kore­nje koje izbi­ja i grana se, mi smo svetlost tih nevi­dlji­vih senki koje autorka vidi svuda, čije duhove oseća oko sebe. To večno živo u nama pokreće naš duh i oplođuje ga novim energijama, nadahnjuje na novu kreativ­nost:

„Koreni predaka žive pod zemljom i listaju metafi­zi­čki u mojoj kosi. Rastu stabla što ko čičak hvata­ju se za oblake. Seni predaka prave svoj životni krug, od korena do lista, neba, vode i nazad, kroz me­ne i tebe, kroz nas.”

U tom smislu sva priroda je upletena u čovekov ha­bitus, sve u kosmosu se prožima, sve je spoj Logo­sa i Erosa, a stvar je samo u percepciji subjekta ko­ji ob­zanjuje svetlost i tamu oko sebe i u sebi. Sto­ga se lir­sko ja ovog diptiha na jedan mudar i lirski ustreptao način pita o sebi, svetu, poeziji, odnosu duha i tela, reči i slike, okrepljujućoj ulozi stva­ra­nja, poezije, koja izranja iz samog bića autorke (čoveka uopšte), jezika i prirode: 

„Našla sam te i pre svog rođenja, nadomak sveti­nje u gori, voćnjaku, međ’ stadom što pastira sledi, međ’ jekom s gore što preliva se na Panon celi i plo­vi putevima soldata. U utrobi majčinoj, što na put krenu s mora dalekog, stena i krečnjaka, preko ve­kova i mostova što vodiše ka meni i tebi. U ocu što ka­zivaše mudrost iskonsku i radost astra­lnu. U po­to­ku manastirskom, kozama, šljivama. U knjiga­ma, sli­kama i muzici anđeoskoj. U radosti rađa­nja, našla sam te – hram tvoj i svileni kutak tvoga bitka.”

No, otkriće se dešava tek kad se osvesti smisao i svr­ha traganja, kad se otpati bunt protiv svega što sputava i uni­žava čovekovu iskonsku potrebu za uzvišenim, tek kad se u sebi prepoznaju na­slage prethodnih slika utkanih u biće predaka, u korenima koji su odu­vek stršili ka ne­bu i bili sve­tlo­sni putokaz ka Apsolutu. Ono je došlo iz iskon­ske potrebe za „oglašavanjem” sebe u stvorenom, za pre­no­šenjem te Božje iskre iz sebe kao njenog dela u spo­ljašnji svet. Stoga Senka Vlahović peva kao i slavuj sa is­tom idejom, da se oglasi u onome što je izraz samo njenog bića i radi radosti što to bogato, svetlozarno, plodotvorno sopstvo može uobličiti podobno liku tog sopstva, kao nešto jedinstveno i originalno. A to što se i drugi u tome mogu pronaći, doživeti ushićenje (kao i potpisnik ovih redova) to je ta vrednost na koju slavuj dok peva ne misli, niti umetnik dok je u groznici tra­ganja za iskazom, oblikom tog iskaza i konače for­me svog dela. Jedno je sigurno, forma i ideja su sa­svim adekvatne suštini koja ih je uobličila svesna da je: „Samo zrak svetlosti, trenutak u večnosti, kap u moru nebeskom.” Da je Logos koji sam sebe misli, slika rečima:

„I pre slike, reč. I posle slike, reč. I u slici, reč. Pre­tače se, reinkarinira iz jednog oblika u dugi. Nje­no veličanstvo reč i njeno podveličanstvo pesma. Pesma u slici, pesma u reči i ona neiskazana, uvek je meni kad u kućicu puževu zavučem se i samo za Boga znam.”

Na najlepši način dovedeno je u vezu ono što po­jedinac kao Božji izdanak stvara sa večnim Bo­žjim stvaranjem i time se krug zatvara, od ideje lepote do kreacije i vizuelizaci­je ideje, onako kako je to demonstrirano u knjizi „Ukorenje­ni u Nebu” Senke Vlahović, čime se upotpunjuje njen stvaralački portret i pokazuju njene nove izražajne mogućnosti na radost poklonika multimedija­lnog koncepta umetnosti. Ovo je takođe i svojevrsna oda lepoti i počast svima od kojih je primala lepotu na koju svojim delom odgovara. 

Mr Milica Jeftimijević Lilić