Pored osnovnih čovekovih egzistencijalnih
dimenzija življenja, postoji oduvek i onaj drugi svet koji ga u modernom dobu
okružuje putem pisane, izgovorene, slikovno prikazene, audio-vizuelne ili
scenske dimenzije. Vidimo da kreatori tog sveta, koji treba da ispune
čovekov duhovni život, itekako imaju pune ruke posla, što bi se moglo reći i
za ilustratore (ali sigurno ne koliko oni koji proizvode spektakle). Dakle,
povećala se i ponuda proizvoda čovekove duhovne delatnosti, ali i čovekova
potreba za njima, koji je sada već uveliko navikao na različite sadržaje koje
prima putem interneta, televizije, knjiga, preko telefona na svakom koraku, i
koji tačno zna šta želi i hoće da konzumira i za to je spreman da plati. U toj
velikoj ponudi i potražnji i ilustracija danas traži svoje mesto. Kada je
tržište prezasićeno, a ekonomija gubi trku sa pronalaženjem odgovora na
rešavanje problema, kreativni sektor, kreativna ekonomija i kreativne
industrije prednjače svesni dara, talenta i mogućnosti određenih ljudi da crpe
iz nepresušnog izvora duha, i zahvaljujući tome budu konkurentniji.
U ovakvom kontekstu početka trećeg
milenijuma, ilustracija doživljava svojevrsni procvat jer joj navedene
okolnosti idu na ruku. Važno je napomenuti da je u tome i teorija prati, koja
tek sada počinje ozbiljnije da se bavi proučavanjem ilustracije,
postavljanjem ozbiljnijih definicijskih platformi, preispitivanjem
pređašnjih, bavljenjem nacionalnim istorijama ilustracije...
I ne samo to, ilustracija danas kod
pojedinih umetnika i teoritičara biva daleko šire definisana – da je
ilustracija svaka vizuelna poruka oko nas, da je svaka slika ilustracija, pa
čak i pokretna slika u okviru audio-vizuelne forme, da ona može biti potpuno
nezavisna od reči, da sama u sebi sadrži poruku, i da je ravnopravna sa
drugim umetničkim oblicima. Ovakvu poziciju ilustracija nije imala ranije,
npr. polovinom prošlog veka.
U kontekstu svega navedenog javlja se i
fenomen da Festival ilustracije knjige BookILL fest, osnovan u jednoj skromnoj
ekonomski, ali ne i duhom, evropskoj državi Srbiji, za veoma kratko vreme
dostigne ozbiljne razmere u svakom smislu: teritorijalne rasprostranjenosti,
broja autora iz velikog broja zemlja, kvaliteta ilustracija...
Festival ilustracije knjige BookILL fest
osnovao je Banatski kulturni centar iz Novog Miloševa 2012. godine. Festival se
u poslednjih šest godina održava na Novosadskom sajmu u okviru Međunarodnog
salona knjige. BookILL fest podrazumeva internet konkurs za najbolju
ilustraciju knjige, izložbu printova izabranih i nagrađenih radova,
proglašenje pobednika, dodelu nagrada i prateće programe.
Od osnivanja festivala, umetnički savet/žiri
radi u sastavu Slobodan Ivkov (predsednik), mr Sibila Petenji Arbutina i msr
Senka Vlahović.
Nagrade se dodeljuju u četiri kategorije:
ilustracija pesničke knjige, ilustracija prozne knjige, ilustracija knjige za
decu (svih žanrova), foto-ilustracija knjige. Pored ovoga žiri je svake
godine dodeljivao i pohvale i specijalna priznanja u svim kategorijama, pa i
onim van kategorija glavnih nagrada (npr. ilustracije teorijskih knjiga,
bibliofilskih izdanja, autorskih projekata...).
Razvrstavanjem nagrada po kategorijama,
naglašavaju se specifičnosti ilustrovanja različitih narativa. Iako
dominiraju radovi prispeli u kategoriji ilustracije knjiga za decu, što i
jeste odraz zastupljenosti ove vrste ilustracije u praksi, diferenciraju se i
ilustracije proznih i pesničkih knjiga za odrasle i foto-ilustracije (i za
decu i za odrasle). Ovakva žanrovska razgraničenja nisu slučajna, jer ciljna
grupa i narativ određuju ilustratora da na drugačiji način pristupi ilustrovanju
knjige, a pod uticajem urednika, izdavača, budžeta i drugih faktora.
Foto-ilustracija je novina kad je u pitanju
nagrađivanje ilustracije. Nije nam poznato da se još negde u svetu dodeljuje
nagrada u ovoj kategoriji. Fotografija na naslovnim stranama knjige je trenutno
najzastupljeniji oblik ilustrovanja npr. proznih knjiga, a tema
foto-ilustracije još nije otvorena na pravi način u stručnoj javnosti, iako se
u literaturi fotografija kao oblik ilustrovanja nesporno spominje.
Važno je pomenuti i to da je u okviru
festivala ostvarena tradicionalna saradnja sa Međunarodnom ustanovom
umetnosti za decu Bibiana iz Bratislave (Slovačka) i Galerijom naivne
umetnosti Babka iz Kovačice (Srbija) sa ciljem da se svake godine u vreme
održavanja izložbe festivala BookILL fest, kao prateći program, priredi i
izložba sa Bijenala ilustracije u Bratislavi, jednog od najznačajnijih u
svetu, a uz podršku Ambasade Republike Slovačke u Srbiji. Tako ove dve
izložbe saberu u jednoj tačci u prostoru ilustracije sa svih meridijana.
Festival ilustracije knjige BookILL fest je
statistički gledano za šest godina postojanja zabeležio sledeće vrednosti.Prve
2012. godine na konkurs je pristiglo oko 400 ilustracija od 61 autora, a za
izložbu je izabrano oko 150 radova od 47 autora iz Srbije i 10 drugih država.
2017. godine na poslednjem šestom festivalu, vrednosti su sledeće: oko 2000
ilustracija od 188 autora, za izložbu je izabrano 180 radova od oko 150 autora
iz Srbije i čak 27 država! Iz navedenog vidimo da se broj pristiglih radova
povećao 5 puta, da se broj autora povećao 3 puta, a da se broja država povećao
skoro 3 puta.
Sigurno da kvantitet nikada nije važniji od
kvaliteta, ali se u ovim ciframa ipak očituje taj fenomen ilustracije, njena
mnogostruka polivalentna priroda, njego bogatstvo i moć da prevazilazi
barijere, naročito u doba internet komunikacija i digitalne multimedije.
Kroz šest održanih Festival ilustracije
knjige BookILL fest, kroz nagrađene radove i sve autore navedene u ovoj
knjizi, vidimo da za ilustraciju, zaista, ne postoje prepreke:
– nacionalne i jezičke (kroz učešće autora iz
preko 30 država sveta različitih nacija, tradicija, jezika);
– geografske – centar okupljana pomenutih
autora, tj. tačka iz koje se deluje, je mala zemlja Srbija, pa čak ni
organizatori nisu iz glavnog grada Srbije već iz manjeg mesta Novog Miloševa i
iz pokrajinskog glavnog grada Novog Sada;
– žanrovske (prisutne su ilustracije knjiga
za decu, pesničkih, proznih, teorijskih knjiga, autorski projekti...);
– tehničke (prisutne su sve crtačke i
slikarske tehnike, kolaž, kompjuterska grafika, kombinovane tehnike,
fotografija...);
– komunikacijske (brzo i lako sprovođenje
konkursa u celom svetu i informisanje o festivalu putem interneta, lako
objavljivanje radova putem on-line izložbe...);
– umetničke (prisutno je mnoštvo originalnih
i najrazličitijih likovnih rukopisa sa ličnim, poetičkim, nacionalnim i
raznim drugim osobenostima).
Nisu ovo, doduše, odlike samo našeg
festivala, ovo su osobine ilustracije uopšte u doba intenzivnih vizuelnih
komunikacija, ali ovaj festival jeste specifično svedočanstvo svega
navedenog.
Pogledajte nagrađene ilustracije u ovoj
knjizi i doživite nedvosmislenu vizuelnu komunikaciju sa autorima iz Srbije,
Engleske, Rusije, Meksika, Portugalije, Francuske, Slovenije, Hrvatske,
Rumunije, Kine, Španije... Osetite duh knjiga u kojima su objavljene,
doživite emocije njihovih junaka, drame pesničkih subjekata i nevinost dečijih
snova, i shvatićete da i vi, kroz ilustraciju, razumete sve jezike sveta!
msr Senka Vlahović,
osnivač i direktor festivala