APSTRAKTNE ILUSTRACIJE FILOZOFSKIH PROMIŠLJANJA

Recenzija knjige crteža Vremeplov” Miodraga Nadlačkog (Banatski kulturni centar, 2015)



Knjiga crteža „Vremeplov” je knjiga umetnika (livre d'artiste) ili monografija crteža istaknutog srpskog slikara Miodraga Nadlačkog, koja je podeljena u pet ciklusa, čiji su nazivi okosnica njegovih vizuelnih, crtežom, u tušu, promišljanja: „Zametak”, „Između početka i kraja”, „Mesečava kuća”, „Bezvremeno klatno” i „Vremeplov”.

Miodrag Nadlački je autor koji svoju polaznu ideju, vrlo složenu, zaokruženu, simboličku, metafizičku, blago narativnu i duboko promišljenu, iskazuje likovnim sredstvima na potpuno drugačiji način, dakle, ne racionalno, kao jasnu misao ili realnu predstavu koja u njegovom biću nastaje, već apstrakno. Međutim, njegova apstrakcija nije, ili je vrlo malo, ekspresivna, ne samo u postupku nastajanja, već i u likovnom izrazu. Ova apstrakcija je vrlo precizna, minuciozno iscrtana gustom šrafurom i prikazana sa simboličkim naznakama ideje ili poruke. Autorovu ideju bismo možda i nešto drugačije tumačili da nam on ne daje putokaze i smernice naslovima svojih crteža. Ti naslovi su kao šifre za razrešavanje njegovih misaono-crtačkih enigmi, kao mape za lavirinte ili naznake njegovih stvaralačkih namera i motiva.


Ako je značenje slike u oku posmatrača, autor nam, ipak, dajući smernice kroz naslove radova, ne može do kraja nagovestiti sve nijanse svoje misli, pa i nametnuti svoje značenje. Posmatrač/čitalac će svaki za sebe, usled (ličnog) konteksta, tumačiti poruke na svoj način. Ali, bez obzira na to večito pitanje koliko ima tumačenja/čitanja istog dela/teksta, naslovi crteža Miodraga Nadlačkog, pa i ciklusa u ovoj knjizi, zasigurno nameću putanju čitanja njegovog izraza i njegove ideje.

Ako je svako umetničko delo tekst, bilo ono pisano, likovno, dramsko i sl, kod Nadlačkog imamo dva teksta, jedan vizuelni tj. njegov crtež, a drugi verbalni ili literarni, kroz nazive crteža i ciklusa u ovoj knjizi. Ili crtež i njegov naziv kod Nadlačkog čine celinu, pa su zajedno jedan umetnički literarno-vizuelni tekst. Kod slika nekih drugih autora, nazivi i nisu toliko važni, ovde su ključni i nerazdvojni deo slike, i to po želji autora. Jer Nadlački je i filozof, i pesnik, i književnik, on čita, studira i promišlja dugo, duboko i temeljno, gotovo čitavog života, i sublimira svoja duhovna saznanja krajnje minimalistički, kroz apstraktnu sliku, sa skromnim simboličkim naznakama njegove ideje i kroz naziv slike koja je razrešenje njegove tajne. Šta bi bilo da je Nadlački svojim crtežima dao nazive kompozicija 1,2,3... i tako redom? Naša sloboda tumačenja dela bi bila veća.

Filozof/slikar Miodrag Nadlački svoje poimanje života i sveta kroz simboličke i ikoničke znakove ispisuje, iscrtava i nudi posmatraču i čitaocu kao vizuelni tekst koji daje moguće odgovore na večne upitanosti nad smislom života, rađanjem, smrću, životnim krugom, ljubavlju, polovima, nad nepresušnom i obnovljivom energijom, nad onostranim, duhovnom, mističnim, nad korenima, arhetipima, nad paganskim i pravoslavnim, nad tehničkim dostignućima i budućnošću...

Nadlački se uspešno bavio i ilustrovanjem knjiga poezije i proze, što uopšte nije slučajno s obzirom na prethodno izrečeno da u osnovi njegovih apstraktnih vizuelnih poruka stoji jasna i promišljena filozofska i pesnička misao, ideja, ili priča. U osnovi ilustracije je poruka, ona može stojati ispisana uz ilustraciju ili ne, ona je, svakako, uvek iskazana vizuelnim jezikom. Ako se povedemo definicijama da je ilustracija svaki vizuelni komentar u svetu oko nas, ili figurativna umetnička forma bazirana na pričanju priče, dolazimo do toga je delo Miodraga Nadlačkog jedna posebna vrsta, moglo bi se reći, apstraktne ilustracije njegovih filozofskih promišljanja. U vreme intenzivnog promišljanja i razvoja vizuelnih komunikacija, ilustracija, izjednačena sa visokom umetnošću, ovde potvrđuje svoju snažnu vezu sa pisanom reči čiji su oblici spajanja prožimanja, pretakanja i tranformacije jednog u drugi bezgranični. Kod Nadlačkog nemamo figuraciju i naraciju u najužem smislu, ali u nekom širem smislu, kod njega se naziru i figure i priča, gledajući celinu: crteže sa naslovima, ili sve crteže kroz cikluse uobličene u knjigu. On priča univerzalnu priču o putovanju svakog čoveka i čitavog čovečanstva od rođenja do smrti, ili bolje reći od začeća do vaskrsenja. I nije čudo što su ovakve teme odvele autora Miodraga Nadlačkog, filozofa/slikara, u apstrakciju, apstrakciju koja ilustruje plovidbu kroz vreme u beskonačno...

Senka Vlahović 

Novo Miloševo, 19. novembar 2015.