Ljubomir Turukalo: „Poglavari srpske pravoslavne
crkve”
Hram Svetog Save Beograd i Narodno delo
doo, Beograd, 2022
2. nagrada
— „Srpske narodne bajke ”, adaptacija
Bojana Jovanović
Ilustrator: Igor Krstić
izdvač: Pčelica, Čačak, 2022
— Ana Petrović: „Stripoterapija”
Ilustrator: Ana Petrović
Kreativni centar, Beograd, 2022
3. nagrada
— Sanja Kovandžić Agatonović: „Ljubimac”
Ilustrator: Boris
Kuzmanović
Kreativni centar, Beograd, 2022
Žiri: Senka Vlahović, Gabrijela Spasojević i Mirko Dimić
OBRAZLOŽENJE ŽIRIJA
1. nagrada
Knjiga „Poglavari srpske pravoslavne crkve” (autora Ljubomira Turukala, Hram Svetog Save, Beograd, i Narodno delo doo, Beograd, 2022) se ističe luksuznom opremom, kakvu imaju samo retka nacionalno reprezentativna izdanja, u ovom slučaju štampana u ograničenom numerisanom broju od 50 primeraka. Knjigu odlikuje veliki format, kutija sa poklopcem smragadno zelene boje koja prefinjeno korespondira sa zlatotiskom na njoj; zatim šiveni tvrdi povez, korice u pravoj koži braon boje, a na njoj naslov, grb i ornamenti u zlatotisku, 14-karatno zlato, i blindruk koji takođe daje obod sa ornamentima – omot potpisuje Alesandar Pribićević; štampa knjižnog bloka je visokog kvaliteta u punom koloru na sjajnom kunstdruk papiru, sa autorskim fotografijama vrhunskog kvaliteta Martina Candira i Pavla Marjanovića kao i kvalitetnim reprodukcijama i arhivskom građom. Sve navedeno je uobličeno elegantnim klasičnim dizajnom Vladimira Neškovića koji je upečatljiv zbog ponavljajućih praznih stranica koje su u zlatnoj boji po celoj površini. Estetski utisak daje više združenih autora koje su izdavači okupili i dali im priliku da se u okviru bogatih mogućnosti iskažu. Ovo kapitalno izdanje je i vizuelno i tematski najvišeg nacionalnog ranga.
2. nagrada
Knjiga za decu „Srpske narodne bajke” (u adaptaciji Bojane Jovanović, Pčelica, Čačak, 2022) je bogato ilustrovano izdanje čije ilustracije potpisuje afirmisani ilustrator brojnih izdanja za decu Igor Krstić. Ovu knjigu velikog formata, u tvrdom povezu, klasične opreme i dizajna, štampane u punom koloru na kunstrduku, preporučuje veliki broj ilustracija od kojih mnoge zauzimaju po dve nasrpamne strane, sa složenim kompozicijama koje neretko uključuju veći boja figura, junaka srpskih bajki, pejsaža, dvoraca, sve to sa dosta detalja u promišljenoj kostimografiji i scenagrafijih ovih prizora. Krstić, iako ilustruje složene kompozicije sa više planova u realističkom maniru, ima slobodan vidljiv potez digitalne četkice koji daje živost i otvorenost ovim delima. Kolorit je bogat i neretko u veoma zanimljivim i uspelim kombinacijama boja, na primer zlatne jabuke ističu se na ilustraciji koja obiluje ljubičastim tonovima i time daju efektan komplementarni kontrast, iako ima i veoma uspelih monohromatskih ilustracija. Krstić povremeno koristi stripovske rakurse i kompozicije iako fugure oblikuje više slikarski. Poznati naslovi šest bajki poput Baš čelika, Zlatorunog ovna ili Zlatne jabuke i devet paunica ponuđeni su u velikom broju ilustracija na preko 130 strana u kombinaciji tradicionalnog i modernog, utemeljeno, a ipak sveže i razigrano.
„Stripoterapija” autorke teksta i ilustratorke Ane Petrović (Kreativni centar, Beograd, 2022) je knjiga koja je pomerila granice na našoj sceni i već pobrala brojne nagrade i to – i za vizuelni i za književni segment knjige što je veoma retko! Ovo sintezijsko delo, strip, ovaj vokovizuel bavi se aktuelnom temom psihoterapije na vrlo originalan, duhovit, poučan, inovativan, kreativan način, razbija tabue, i u spoju reči i slike pokreće na razmišljanje i samopreispitivanje. Kao i svako sintezijsko delo gde su reč i slika autora nerazdvojni, vizuelni i verbalni kod autorka Ana Petrović vešto povezuje i prepliće i nudi novi kompleksan tekst koji uspešno komunicira. Ova knjiga je pomalo neobičnog kvadratnog formata, broširanog poveza sa klapnama, knjižnog bloka od preko 160 strana štampanog na ofsetnom papiru, svedenog kolorita, ali upečatljive i prepoznatljive, pomalo karikaturalne, karakterizacije glavne junakinje i njene terapeutkinje i svih živih i neživih bića i predmeta koji se kao simboli iz nesvesnog i arhetipskog među njima pojavljuju. Na svakoj desnoj strani ponavlja se ustaljena kompozicija gde jedna naspram druge junakinje sede, ragovaraju, a na levoj je obično neki motiv i tekst na čistoj pozadini koji simbolično, duhovito, nekad ironično ili snoliko upotpunjuju konverzaciju junakinja. Ovo kompletno delo, knjiga-umetnički objekat jednog autora, ujednačenog a visokog kvaliteta – i teksta, i slike i dizajna koji ih objedinjuje – potvrdilo je izuzetan talenat, profesionalnost i izgrađenost mlade autorke Ane Petrović.
3. nagrada
Slikovnicu za decu „Ljubimac” (autorke Sanje Kovandžić Agatonović, Kreativni centar, Beograd, 2022) posebno preporučuju ilustracije našeg afirmisanog ilustratora Borisa Kuzmanovića. Pauk Paki je junak kakvog retko viđamo. Glava mu je „pink”, gotovo ciklama boje, ima široki osmeh i šiljast plavi nosić, telo u plavo belim prugama i osam tankih nožica. Dovoljno da naslutimo zanimljivost likovnog sveta koji stvara Boris Kuzmanović. Ravnotežu sa tom ciklama bojom u malim površinama daju velike površine žute. Slobodan šrafirani crtež bojen je čistim površinama, digitalnom tehnikom. Iznenađuje stripovska organizacija teksta i slike iako bismo na prvi pogleda rekli da je u pitanju klasična slikovnica za decu uzrasta 4–7 godina, srednjeg formata na 48 strana. Povez je broširan, a štampa na kunstdruku u punom koloru. Slikovnica klasične opreme, zahvaljujući ovim čudnovatim, originalnim, živahnim i simpatičim ilustracijama, dobija potpuno nečekivanu vrednost čim samo malo date sebi vremena da zaronite u nju. Priča za decu o Pauku Pakiju bila je zgodna platforma za pristup ilustrovanju koji gotovo da možemo dovesti u vezu sa alternativnim stripom a primenjeno na slikovnici za decu što je veoma retko. Vešto, iznenađujuće, živahno, bogato, ali ne pretrpano, zanimljivih kompozicija i rakursa, jarkog i karakterističnog kolorita ali i sa dovoljno neutralnih tonova da ilustracije dišu, a crtački izvrsno... Puno razloga da ovu slikovanicu preporuči čitalačkoj pažnji.
msr Senka Vlahović