Маја Белегишанин: И ПЕСМА И СЛИКА СЕНКЕ ВЛАХОВИЋ

 

(Сенка Влаховић: Банатска Венера и јунак Димитриј, Банатски културни центар Ново Милошево, 2020)

 

Сенка Влаховић (1985), визуелна уметница, илустраторка и ауторка стручних књига о илустрацији, објавила је и лепу мултимедијалну књигу Банатска Венера и јунак Димитриј, у којој истовремено „дишу“ обе уметности за које је Влаховићева надарена: ликовна уметност и књижевност. Тако естетичка категорија лепо у пуном смислу речи обележава ово дело.

О спрези поезије и сликарства говорили су још и писци и теоретичари давних епоха (поменимо, у плејади многих, Хорација и Лесинга), а та спрега потпуно је оваплоћена у овој Сенкиној књизи. Рецензенткиње – Лидија Цветић Вучковић, теоретичарка уметности, и Марија Јефтимијевић Михајловић, књижевна критичарка – сагласне су у мишљењу да вредносну димензију књиге подједнако творе обе уметности. Можемо додати: у овом делу влада естетска једнакост двају знаковних система. Јер, суптилна лепота и тајанство илустрација не ремете исту такву лепоту и тајанство књижевног штива, него оба медија овде показују колико је уметност симболичка форма људског духа и постојања...

Књижевни јунаци ових поетских записа (који имају и фину лирску нарацију) јесу Банатска Венера Татјана и јунак Димитриј, њен сан и жудња. Но, ови јунаци нису једнообразни: Татјана Ларина – „пресељена у 21. век“ да и ту сања своју сродну душу – није само Пушкинова Татјана, него је и Лазина Ленка, и епска Косовка девојка, и Грушењка, јунакиња Достојевског... Она је, може се рећи, архетип жене која чека, исто тако као што је њен Димитриј истовремено – и Оњегин, и Карамазов, и Вук Исакович, и Мита Бекрија; значи, архетип ратника, несмиреника, луталице... Тако протејски преображаји прате и јунакињу и јунака, док сама Татјана, осим што поприма црте различитих јунакиња, постаје и – део природе („булка у житу“, стр. 11; „безброј цветова и бубамара“, стр. 37), а плодна земља банатска и бескрај плаветнила активирају митску слику спајања земље и неба (и на ликовном плану и у књижевном тексту). Дакле, и дубина метафизичка и давнина књижевних слика настањују ову Сенкину књигу.

Књигу настањује и фина интертекстуалност која потиче не само од различитих јунака и појмова из области књижевности, религије и митологије, него произилази и из алузија на поједина књижевна дела, а такође је интертекстуалност видљива и на плану израза: ту су скривени цитати и алузије на „бескрајни плави круг и звезду“ и на многа друга дела књижевне прошлости; ту је и посебна лексика, између осталог и црквена, библијска, химнична... Није можда случајност то што је за мото књиге узет стих из Соломонове Песме над песмама, неприкосновене химне љубави. А узвишена књига о љубави јесто и ово дело, у ком се суптилно стапају еротика и невиност, како у речима јунакиње Татјане тако и у самим илустрацијама, где су честе слике мача, нара, пшенице... Јединство тела и душа, као идеал сваке љубави, и тихи позив Татјанин ратнику да постане и песник – јесте фина градација у овој поетској прози, коју такође краси и посебна музика синтаксе, реченична мелодија што разбокорено бóји сваки од ових двадесетак лирских записа и у сваком достиже једну лепу смисаоно-мелодијску градацију.

Кад је реч о осталим стилским средствима, вреди поменути песнички дар Сенке Влаховић да употреби оригиналну и разгранату метафору, као и друге стилске фигуре: поређења, персонификације, хиперболе и остале фигуре које у читаоцу стварају упечатљиве слике, тако да је ово дело заиста – и песма и слика. Ту су и хијазми, посебни укрштаји супротности, на пример: „Будна сања. Јава у сну. Срце у глави, разум у срцу“ (...) А звучне фигуре заступљене у књизи (попут анафора, асиндета, полисиндета и других) такође овим записима дају чар и звучност стихова;  поезија по себи јесу и Татјанине речи али и коментари о Татјани, у загради, који потичу од песника-наратора.

У сваком књижевном делу важни су простор и време. Као што се јунаци једначе, мењају и узрастају, тако се преплићу (и узрастају) и простори и времена... Банатска равница, сибирска степа, и – бескрајни плави круг. Прошлост, савременост, и – вечност (оличена у „десет хиљада кругова око Сунца“, када се створила „клица“, у епилогу књиге о Банатској Венери и јунаку Димитрију). А простор и време, сан и јава, подсвест и свест расплићу се као оно црвено клупко (везивно ткиво ове књиге) које се може доживети и као клупко инспирације што покреће белину папира на којој настају – и Песма и Слика.

Песма и слика, „највећа истина која беше у Бога“, у овом Сенкином делу еманирају посебну светлост и духовност. Кад је реч о бојама, поред црвене, преовлађује плава, а пратилац плаве боје често је  и жута, или жуто-златна боја. Плаво и златно које подсећају на духовност икона... Но ту је и она неказана светлост која произилази из песничких речи... Укупно узев, она светлост што „греје нам и тела и душе“. Нека се овим Татјаниним речима заврши наш покушај да дочарамо књижевно-уметничку вредност овог оригиналног остварења Сенке Влаховић.

Маја Белегишанин